RPA
Artiklen er skrevet af partner i Auto-Flow, Peter S. Bøje.

 

De fleste medarbejdere kan nok nikke genkendende til, at de sjove opgaver ofte må vige pladsen for de mere administrative opgaver, som ofte hober sig op på skrivebordet. Særligt de regelbaserede opgaver, hvor flere softwares bruges på kryds og tværs, kan være synderen, hvor manuel håndtering er den eneste løsning. Resultatet er, at de ofte korte deadlines på de tidskrævende manuelle opgaver medfører nedprioritering af andre arbejdsopgaver, som din medarbejder hungrer efter at få. Der findes dog en løsning, og den er ikke af kød og blod.

Kontorrobotter. En kontorrobot kan automatisere de administrative opgaver, som medarbejderen bruger tid på at løse. Nu forestiller du dig måske en menneskelignende maskine med mekaniske fingre og hundredvis af ledninger. En kontorrobot er faktisk bare et softwareprogram, der udfører en medarbejders manuelle administrative arbejde. Det er kendt som RPA, Robotic Process Automation, og det er efter min overbevisning et prisbilligt værktøj, som hurtigt kan implementeres i alle virksomheder. I min tid i Auto-Flow, har jeg erfaring med at kontorrobotten skaber stor værdi i blandt andet transportbranchen, fremstillingsvirksomheder og industrisektoren for at nævne nogle få. Særligt inden for transportbranchen, har RPA hjulpet med modtagelse og registrering af ordrer, kontrol af fragt- og tolddokumenter, – status, – ankomster og afgange, opdatering af fragtrater og kundeportaler, bestilling og advisering af fragtmænd, overvågning af debitorer osv. osv. Listen er lang!

 

Kan du ikke lige gennemskue, hvordan en kontorrobot kan være gavnlig for dig og din forretning, får du her 5 fordele, som vi har set gavner forskellige virksomheder, som bruger RPA i deres forretning.

 

1. Robotten reducerer fejl

Robotten laver aldrig fejl. Modsat er det kun menneskeligt at fejle – særligt når man stirrer ind i skærmen på 10. time. At udbedre fejl, der kan ske på arbejdspladsen, kræver ekstra tid og kan medføre forsinkelser i opgaver – og det kan i sidste ende skabe utilfredse kunder. Med robotten kan du være sikker på, at der aldrig sker fejl, da den følger et sæt af regler og aldrig løber tør for batteri.

 

2. Robotten frigør dyrebar tid

Ved at lade robotten klare det rutineprægede arbejde, får medarbejderne, der ellers var ansvarlig for at taste løs på computeren, tid til at tage sig af opgaver, som er mere værdiskabende – både for dem selv og virksomheden. Og så er det med til at skabe større medarbejdertilfredshed. Det kan være medarbejderen er skarp til at tale med kunden og højne kundetilfredsheden, eller måske har en skjult sælger i maven. Det frigør måske endda tid hos andre i virksomheden, som også får mere tid til andre værdiskabende opgaver.

 

3. Robotten arbejder hurtigt

Om vi vil det eller ej, arbejder robotter hurtigere end mennesker. Faktisk kan den løse mange opgaver 5-10 gange hurtigere end medarbejderen og behøver ikke kaffepauser. Og hvem vil ikke gerne arbejde mere effektivt? Med RPA teknologien kan robotten løse flere processer samtidigt og hurtigere komme med feedback.

 

4. Robotten overholder altid deadlines

Det kan være svært at overholde en deadline, når der er travlt, og tidskrævende opgaver kræver koncentration. Selvom vi løber, så hurtigt vi kan, kan vi ikke altid følge med tiden, og deadlines må skydes og aftaler rykkes. Det er aldrig godt for forretningen eller egen arbejdstilfredshed. Robotten kører efter et sæt af foruddefinerede regler, så den altid overholder deadlines og aldrig glemmer at løse en opgave.

 

5. Robotten skaber en anden slags service

Robotten kan i mange henseender give en bedre kundeoplevelse, både fordi den ikke laver fejl, men også fordi den frigør tid. Robottens hurtige responstid, giver dig for eksempel mulighed for at tilbyde nye ydelser til dine kunder, hvilket kan give dig mere forretning. Det kan være med til at skabe konkurrencemæssige fordele for dig og ikke mindst mere tilfredse kunder.

 

Efter min mening skaber kontorrobotter kun mere værdi for virksomheder, der har mange rutineprægede og administrative opgaver i deres arbejde. Hvis du ikke allerede er blevet overbevist af fordelene ovenfor, tager jeg gerne en uforpligtende snak med dig om, hvordan du kan drage nytte af RPA i din virksomhed. Kontakt mig på mail psb@auto-flow.dk eller telefon 20 20 77 27.